Online Roi

ROI Ne Demektir?

ROI ya da Türkçe adıyla yatırım getirisi, yaptığınız yatırımın size ne kadar geri döndüğü ya da verimliliği demektir. Yani ROI , reklam maliyetinin, satış veya potansiyel müşteriler gibi dönüşümlerden üretilen kara göre oranıdır. ROI oranınızı bilmek, mevcut yatırımınıza devam edip etmeyeceğiniz konusunda size yol gösterici olur.

ROI Nasıl Hesaplanır?

En basit haliyle ROI oranı ; yatırım kazancınız ve masrafınız arasındaki farkın, yatırım masrafına bölünmesiyle bulunur. ROI oranınız %100’ün üzerindeyse gelir elde ediyorsunuz demektir. Ama eğer %100’ün altındaysa yatırıma devam edip etmemek konusunda bir daha düşünmeniz gerekecek.

ROI hesaplamanın faydalarını şöyle sıralayabiliriz:

  • Firmaların fayda/maaliyet analizi yapmalarını sağlar.
  • Projeler arasında önceliklendirme yapılmasına imkan verir.
  • Görülmeyen maliyetleri ve faydaları ortaya çıkarır.
  • Yatırımı anlamlı hale getirir.
  • Daha sonraki yılların bütçelerinin hazırlanmasına imkan verir.

Web Sitelerinin ROI’sı

Web sitenizin ROI’sinin yüksek olması demek, sayfanızın geri dönüşümünün yüksek olması ve ziyaretçilerin müşteriye dönüşüyor olması demektir.

Web sitenizin etkililiğini ölçerken ROI’sini de ölçmeniz gerekir. Web siteleri için ROI ölçümü yaparken şu soruları sormalısınız:

  • Hedeflediğiniz trafiği elde ediyor musunuz?
  • Satışlarınız yükseldi mi?
  • Ziyaretçilerinizden işe yarar geribildirimler veya nelerin değişmesi gerektiği konusundaki negatif yorumlarını alıyor musunuz?
  • Web sitenizin ölçümlerine baktığınızda, artan trafik satışların da artmasına sebep oluyor mu? Satışlarda bir artış olmadığı sürece trafiğin artması bir şey ifade etmez.
  • Eğer bir e-ticaret sayfanız varsa, ödeme oranı nasıl? Kullanıcılar satış işlemlerini tamamlıyorlar mı yoksa yarıda mı bırakıyorlar?

Web Sitenizin ROI’sını arttırmak için dikkat etmeniz gereken noktalar ise şunlardır:

Kullanılırlık:

Kullanımı kolay bir site müşterilerinizi memnun eder ve diğerlerine tavsiye etmelerine sebep olur?

Bilgi vericilik:

Satın alma işlemi sırasında müşterinizin ihtiyacı olabilecek bütün bilgiyi ona sağlamak oldukça önemlidir.

Kitlenizi bilin:

Hangi kitleye hitap ettiğinizi bilmek ve araştırmak da önemli maddeler arasındadır.

Amacınızı bilin:

Amacınızı net olarak belirlemiş olun. Satışları yükseltmek? Masrafları azaltmak? Ya da sadece müşterileriniz için bilgi verici bir klavuz olmak?

İnternet Reklamlarının ROI’sı

Pazarlama ve reklamcılık için internet oldukça sağlam bir araçtır ancak birçok firma ROI ile ilgili kaygılar taşıdıklarından, bu alandan uzak duruyorlar.

Internet reklamlarınızın ROI’sı hakkında size fikir verebilecek şu 4 soruyu kendinize sormanız gerekiyor:

  1. Web sitenizin amacı nedir ve hangi sayfalar bu amaca yöneliktir?
  2. Hedefinizin size maddi dönüşümü ne kadar olucak?
  3. Bu amacı kaç kere başardınız? Nasıl?
  4. Hedefinizi başarmak için ne kadar para harcadınız?

Online ROI Ölçülmesi için 2 araç : Google AdWords Ve Google Analytics

Google AdWords bütçenize göre yüksek ölçüde hedeflenmiş tıklama-başı-maliyet (CPC) reklam satın almanızın hızlı ve basit bir yoludur. AdWords reklamları Google yanında AOL, EarthLink, HowStuffWorks, & Blogger dahil olmak üzere sürekli büyümekte olan Google Ağımızda yer alan arama ve içerik sitelerinde de gösterilir. Google üzerinde yapılan aramaların yanında Google Ağımızdaki sayfa ziyaretleriyle, Google AdWords reklamlarınızın çok geniş bir kitleye ulaşmasını sağlar.

Google Analytics ile de kullanıcıların sitenizin adresini nasıl bulduğunu, sitenizde nasıl gezindiğini ve ziyaretçilerin daha iyi bir deneyim sahibi olmaları için neler yapabileceğinizi gösteren bir istatistik programıdır.

Şimdi Google Adwords, Google Analytics ve ROI arasındaki ilişkiyi inceleyelim :

Firmanıza bir web sitesi yaptırdınız ve yayıma sundunuz diyelim. Daha sonra reklamını yapmak amacıyla belli bir ücret karşılığı Google Adwords ile reklam yayımlamaya başladınız. Reklamlar işe yaramış mı kontrol etmek için sitenize Google Analytics kod parçalarını eklediniz. Biraz zaman geçti ve sitenizin gidişatı hakkında bilgi almak istediniz. Bu noktada Google analytics devreye giriyor ve 80’den fazla raporla sitenizi kimler ziyaret etmiş, hangi sayfalar da daha çok gezinilmiş, ve sitenizde ne kadar zaman harcanılmış vs. sorularının cevaplarını size sunuyor. Ama burda önemli olanın ziyaretçilerinizin bu hareketlerinin ne kadarının satışa dönüştüğüdür.

ROI hesaplamak ise yapacağınız işlem çok basit: satış geliriniz ve adWords için ödediğiniz paranın farkını yine adwords’e ödediğiniz paraya bölün, oran %100’ün üzerinde ise GoogleAdWords reklamlarınız işe yaramış demektir. Diyelim ki ROI oranınız %150 çıktı. Bu yaptığınız her 100 liralık harcamanın size 150 olarak geri döndüğü anlamına geliyor.

One response to “Online Roi”

  1. […] bir süredir pazarlama dünyası hislerin ve duyguların yeri oldu. Herhangi bir billboard‘un ROI‘si nedir ? Kim bilir. Ama “cool” gözüküyorlar değil mi ? Çoktan devir […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *